tekst ujednolicony
                             uwzględnia zmiany wprowadzone 
                             uchwałą nr 80 Prezydium Sejmu
                             z dnia 28 listopada 1995 r.
                             
                             
                             UCHWAŁA nr 28
                                 Prezydium Sejmu
                           z dnia 19 kwietnia 1995 r.
                                        
                                        
               w sprawie zasad organizowania doradztwa naukowego 
              na rzecz Sejmu i jego organów, powoływania doradców 
                sejmowych oraz korzystania z ekspertyz i opinii.
   
   
   Na podstawie art. 13 ust. 1 pkt 10 oraz art. 80 ust. 4 
Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 
1992 r.(Monitor Polski z 1992 r. Nr 26 poz. 185, Nr 34 poz. 
239, z 1993 r. Nr 13 poz. 89, Nr 63 poz. 562, z 1994 r. Nr 
47 poz.379, Nr 62 poz. 545, z 1995 r. Nr 8 poz. 111, Nr 18 
poz. 213) uchwala się, co następuje:
                                        
                                      § 1.
1. Doradztwo naukowe na rzecz Sejmu i jego organów, klubów 
   parlamentarnych, kół poselskich i posłów polega na 
   pozyskiwaniu ekspertów oraz zapewnianiu ekspertyz, opinii 
   lub konsultacji.
2. Doradztwo naukowe organizuje Kancelaria Sejmu w ramach 
   przyznanych środków budżetowych lub za jej pośrednictwem 
   wydatkowanych.

                                      § 2.
1. Stałe doradztwo dotyczy spraw bieżącej realizacji 
   przedmiotowego zakresu działania komisji sejmowych 
   określonego regulaminem Sejmu oraz prac podejmowanych 
   przez Prezydium Sejmu lub jego członków.
2.   Uprawnionymi do powoływania stałych doradców są:
   1/ Prezydium Sejmu, 
   2/ członkowie Prezydium Sejmu,
   3/ komisje sejmowe.
                                        
                                      § 3.
1. Ekspertyzy, opinie oraz konsultacje mogą dotyczyć 
   toczących się lub planowanych prac wynikających z funkcji 
   Sejmu i jego organów w zakresie legislacji i działań 
   kontrolnych oraz prac studyjnych (badania, ekspertyzy 
   długofalowe).
2. Uprawnionymi do zamawiania ekspertyz i opinii są:
   1/ Marszałek Sejmu,
   2/ wicemarszałkowie Sejmu,
   3/ Prezydium Sejmu,
   4/ Konwent Seniorów,
   5/ komisje i podkomisje sejmowe,
   6/ kluby parlamentarne,
   7/ koła poselskie,
   8/ posłowie.

                                      § 4.
Ekspertyzy i opinie mogą być zamawiane przez uprawnionych:
   a/ w Biurze Studiów i Ekspertyz Kancelarii Sejmu, 
   b/ za pośrednictwem Biura Studiów i Ekspertyz Kancelarii 
     Sejmu u wskazanych ekspertów, 
   c/ bezpośrednio u wybranych ekspertów. 
                                        
                                      § 5.
1. Stałe doradztwo, o którym mowa w § 2 oraz ekspertyzy i 
   opinie, o których mowa w § 4 lit. a i b, a także 
   konsultacje są finansowane ze środków przewidzianych w 
   budżecie Kancelarii Sejmu na działalność Biura Studiów i 
   Ekspertyz - z zastrzeżeniem ust. 2.
2.  Ekspertyzy i opinie związane z pracami Sejmu i jego 
   organów, o których mowa w § 4 lit. b, a zamawiane przez 
   kluby parlamentarne, koła poselskie i posłów 
   niezrzeszonych, są finansowane z limitu środków 
   finansowych pozostających w Kancelarii Sejmu do ich 
   dyspozycji (w wysokości 700 złotych w skali rocznej na 
   jednego posła) i są uruchamiane na podstawie zamówień i 
   odpowiednich dokumentów finansowych.
3.  Ekspertyzy i opinie, o których mowa w § 4 lit. c, są 
   finansowane ze środków  przeznaczonych na prowadzenie 
   biur poselskich, biur klubów parlamentarnych i biur kół 
   poselskich, przyznawanych według zasad ustalonych 
   odrębnie przez Prezydium Sejmu.
                                      § 6.
1. Komisja sejmowa może mieć tylko jednego stałego doradcę, 
   z zastrzeżeniem ust. 1a. Decyzje o powołaniu stałego 
   doradcy podejmuje komisja sejmowa w drodze uchwały. 
1a. Liczbę stałych doradców Komisji do Spraw Służb 
   Specjalnych określa, na wniosek Komisji, Prezydium Sejmu. 
   Kandydatury stałych doradców Komisja do Spraw Służb 
   Specjalnych przedstawia do zatwierdzenia Prezydium Sejmu.
2. Decyzje w sprawie zamówienia ekspertyzy lub opinii na 
   potrzeby komisji lub podkomisji sejmowej podejmuje 
   prezydium komisji, przewodniczący komisji lub podkomisji.
3. Decyzje w sprawie zamówienia ekspertyzy lub opinii na 
   potrzeby klubów parlamentarnych lub kół poselskich 
   podejmuje prezydium klubu lub koła, jego przewodniczący 
   lub inna osoba określona w regulaminie klubu lub koła.
4. Komisja sejmowa może korzystać także z ustnych 
   konsultacji ekspertów dotyczących konkretnego problemu. 
   Decyzje w sprawie skorzystania z konsultacji podejmuje 
   przewodniczący komisji.

                                      § 7.
1.  Jeżeli prezentacja ekspertyzy lub opinii wykonanej na 
   zamówienie komisji lub podkomisji sejmowej lub 
   konsultacja wymaga osobistego stawiennictwa wykonawcy 
   poza miejscem jego stałego zamieszkania, Kancelaria Sejmu 
   pokrywa koszty podróży i pobytu. 
2. Do stałych doradców mają odpowiednie zastosowanie 
   postanowienia ust. 1.

                                      § 8.
1.  Rejestr ekspertyz i opinii prowadzi Biuro Studiów i 
   Ekspertyz; ono też przechowuje ich teksty. Nie dotyczy to 
   ekspertyz i opinii, o których mowa w § 4 lit. c.

2. Z ekspertyz i opinii przechowywanych przez Biuro Studiów 
   i Ekspertyz mogą korzystać uprawnieni, o których mowa w § 
   3 ust. 2 z tym, że:
   a/  ekspertyzy i opinie zamawiane przez kluby 
      parlamentarne i koła poselskie mogą być udostępniane 
      jedynie za ich pisemną zgodą, 
   b/  opinie i ekspertyzy zamawiane przez posłów, a 
      dotyczące projektów ustaw mogą być udostępniane innym 
      zainteresowanym w każdym czasie.
                                        
                                      § 9.
 Szczegółowy tryb zamawiania ekspertyz i opinii w 
Kancelarii Sejmu lub za jej pośrednictwem, oraz formę 
zawierania umów ze stałymi doradcami i dokonywania 
rozliczeń z tego tytułu określa Szef Kancelarii Sejmu.
                                        
                                      § 10.
   Ekspertyzy i opinie wykonywane na podstawie umów 
zawartych przed dniem wejścia w życie uchwały są wykonywane 
i rozliczane na podstawie tych umów.
                                      § 11.
1. W uchwale Prezydium Sejmu z dnia 29 października 1993 r. 
   w sprawie biur poselskich oraz biur klubów 
   parlamentarnych, zmienionej uchwałą nr 27 Prezydium Sejmu 
   z dnia 23 grudnia 1994 r., w części II załącznika do 
   uchwały:
   1/  pkt 2 ppkt 4) otrzymuje brzmienie: "środki finansowe, 
      w wysokości określonej uchwałą Prezydium Sejmu wprost 
      proporcjonalnie do liczby członków klubu na 
      działalność biura klubu i działalność międzynarodową."
   2/  skreśla się pkt 4.
2. W uchwale Prezydium Sejmu z dnia 29 października 1993 r. 
   w sprawie wysokości środków finansowych na prowadzenie 
   biura poselskiego, działalność biura klubu 
   parlamentarnego, koła poselskiego oraz na pokrycie 
   niektórych kosztów działalności posła w Sejmie i jego 
   organach, zmienionej uchwałą nr 25 Prezydium Sejmu z dnia 
   6 kwietnia 1995 r., skreśla się § 2  ust. 2. 
3. W uchwale Prezydium Sejmu z dnia 28 grudnia 1993 r. w 
   sprawie obsługi posłów niezrzeszonych w Sejmie, 
   zmienionej uchwałą nr 26 Prezydium Sejmu z dnia 6 
   kwietnia 1995 r., skreśla się § 1 pkt 3.
                                        
                                      § 12.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.



                                          MARSZAŁEK  SEJMU
                                                  
                                                  
                                                  
                                             Józef Zych


Informacje dla ekspertów Zarządzenie nr 9 Szefa Kancelarii Sejmu